Vi fornyer nettsiden

I forbindelse med fusjonen mellom Fabeko, Betongfokus og Betong Norge - Betongelementforeningen jobber vi nå med å fornye vår nettside. Takk for tålmodigheten.

Generalforsamling 23-26. mai 2019 Bergamo, Italia

Årets Generalforsamling og studietur går til Milano og Bergamo i Italia 23-26. mai, der skal vi besøke Italcementis lab (forskningssenter), se på spennende og innovativ arkitektur. Vi skal også oppleve italiensk klassisk arkitektur i Citta Alta, i tillegg besøker vi vinslottet Castello Bonomi som ligger ved foten av Orfano-fjellet.

Vakre Bergamo ligger tett på Lombardias fjell og innsjøer, den eldste delen av byen, Citta Alta, ligger som en festning over den nye delen. Når du spaserer i de trange gatene i gamlebyen skjønner du intuitivt at det er historisk grunn, der den klassiske italienske arkitekturen er godt tatt vare på. Den nye byen er mer preget av brede gater og piazzaer omkranset av kastanjetrær. Alt er her, vi gleder oss til å besøke Bergamo sammen med Dere.

Torsdag 23 mai

13:20 Ankomst Milano MXP (Malpensa) med Norwegian DY1876 (avr Oslo 10:40)

14:45 Avreise fra flyplass

15:30 Vi besøker Palazzo Italia (verdensutstillingen 2015) v arkitekt NEMESI. Bygningens organiske form symboliserer den urbane skogen, der talenter kan utvikle seg og vokse. Fasadene har et unikt og originalt geometrisk mønster som symboliserer sammenflettende grener. Fasaden består av 700 betongelementer, produsert av Styl-Comp i samarbeide med Italcementi. Når fasadene kommer i kontakt med lys settes en prosess i gang som reduserer konsentrasjonen av nitrøse gasser (avgasser fra kjøretøyer) og omdanner det til salter. Bygningen representerer moderne italiensk arkitektur.

Ca 17:30 Ankomst Best Western Hotell D'Oro (Bergamo) som er lokalisert i sentrum av Bergamo, hovedgaten er rett utenfor.

19:00 Generalforsamling på hotellet

20:30 Avreise til restaurant i Citta Alta for festmiddag

Fredag 24 mai

ca. 09.00 Ledsagertur til en av sjøene med innlagt lunsj

09:00 Avreise fra hotellet for deltakere

Vi besøker St. John XXIII kirke ved Bergamo Sykehus. Kirken er tegnet av den franske arkitekten Aymeric Zublena og Pippo og Ferdinando. Innovativ bruk av byggematerialer har vært sentral i utformingen av denne enkle geometriske formen. Bygningen domineres av lysinnslipp gjennom små vinduer i fasaden. Betongen som er brukt bidrar til å rense luften gjennom en fotokatalytisk prosess.

Før lunsj besøker vi også Italcementi lab (forskningssenter) som ligger i Bergamos forskningspark. Bygningen er tegnet av arkitekt Richard Meier & Partners og er LEED sertifisert. Bygningen er nær selvforsynt med energi, gjenbruk av vann og har mange innovative løsninger som bidrar til bedre ressursbruk og innemiljø for de som arbeider ved senteret. Den store V-formede bygningen har en tilbaketrukket og lav siluett slik at den ikke forstyrrer sikten mot Alta Citta. Vi besøker forskningssenteret og får høre mer om Italcementis forskningsprosjekter.

Deretter besøker vi betongelementprodusenten Styl-Comp som har produsert fasadeelementene til Palazzo Italia og St. John XXIII kirke, dersom vi blir mange deltagere på studieturen blir vi fordelt på to fabrikker.

Tilbake på hotellet ca kl 16:30, kvelden til egen disposisjon.

Lørdag 25 mai

ca 11:00 avreise til Castello Bonomi som ligger ved foten av Orfano-fjellet (Franciacorta). Castello Bonomi er et tradisjonsrikt sted, med en lang historie som vinprodusent. Vi får lære om vinslottets histore og smaker på viner. Deretter spiser vi lunsj på Castello Bonomi terrasser, mens vi nyter utsikten over vinmarkene der vi ser vinstokker som gir Chardonnay og Pinot Noir. Castello Bonomi er kjent for sine kvalitetsviner, som vi også nyter til lunsjen på slottets terrasse.

Ca 15:30 Tilbake på hotellet

Ca 16:30 Museumsbesøk for de som ønsker det, Bergamo kan by på flere kunst- og arkeologiske museer. Vi kan også anbefale en spasertur i Citta Alta (gamlebyen)

20:00 Middag

Søndag 26 mai

10:00 Bussavgang fra hotellet

13:15 Flyavgang til Oslo

Hjemreise den 26. mai er delt på 2 grupper på grunn av tilgang på flybilletter. Hovedgruppen reiser med Norwegian DY1877 kl 13.15-15.45. På denne flygningen har vi 40 seter. Alt. 2 med SAS -SK4718 kl. 1815-2050. På denne har vi 20 seter.

Meld deg på så snart som mulig. Påmeldingsfrist 1. april.

Avmeldingen er mottatt!