Betongelementforeningen

Innhold

Generalforsamling 14-15. juni 2018 Fredrikstad

Årets generalforsamling og studietur går til Østfold, der vi besøker noen av våre medlemsbedrifter. Vertskap er Contiga AS, Kynningsrud Prefab AS og Pretec AS.

Vi skal også lære mer om festningsanlegget på Fredriksten og om gamlebyen i Fredrikstad. Vi bor på Quality Hotel Fredrikstad, der vi også gjennomfører foreningens generalforsamling. Torsdag kveld holder vi festmiddag i Bombardersalen inne i gamlebyen.

Om Fredrikstad

Fredrikstad ble grunnlagt i 1567, av kong Frederik II av Danmark og Norge. I dag er Fredrikstad Østlandets nest største by og Norges sjuende største kommune målt i antall innbyggere. Fredrikstad karakteriseres ofte som Norges første renessanseby, med kvartaler avgrenset av gater anlagt i et regelmessig mønster. Dagens sentrum ligger på vestsiden av Glomma. Det historiske sentrum, Gamlebyen, ligger på østsiden, og blir i dag regnet som Nord-Europas best bevarte festningsby. Gamlebyen er således Fredrikstads fremste landemerke. Torsdag kveld holder vi festmiddag i Bombardersalen i Gamlebyen. Vi bruker fredag til å se nærmere på det historiske Fredrikstad.

Fredriksten Festning

Er en festning i Halden som ble grunnlagt i årene 1640-45 i forbindelse med Hannibalfeiden. Selve festning ble påbegynt i 1661 og er oppkalt etter den dansk-norske kongen Frederik III (1609–1670). Festningen ble beleiret hele seks ganger, men aldri inntatt. Ledsagerne besøker festningen torsdag 14 juni.

Vi besøker Contiga AS Moss

Navnet Contiga kommer fra det latinske ordet “contignare”, som betyr “å bygge med bjelker”. Contiga har rundt 500 ansatte som bidrar til å prosjektere, konstruere og montere bygg i hele Norge. Contiga er blant landets største leverandøren av totalløsninger for bæresystemer. Vi besøker fabrikkanlegget i Moss, der vi skal lære mer om Contiga AS.

Etter lunsj fredag er det pause frem til kl 16:00 for de som vil være med MS Skjærhalden på båttur i Fredrikstads- og Hvalers skjærgård. Turen varer fire timer, vi serverer rekemeny underveis (drikke kjøpes i baren om bord).

Vi besøker Pretec AS

Pretec er en betydelig leverandør av produkter til betongindustrien, slik som feste- og montasjedetaljer og mye mer. Bedriften bygger et nytt lager- og produksjonsanlegg på 10 500m2 på Kampenesmosen utenfor Sarpsborg som tas i bruk høsten 2018. Pretec får topp moderne produksjonsfasiliteter med stor kapasitet til å produsere innstøpnings- og montasjedetaljer til elementindustrien. Vi besøker byggeplassen, der vi skal lære mer om Pretec.

HOVEDPROGRAM
Torsdag 14 juni
11:00-12:15 Buss OSL (Gardermoen) – Contiga Moss (mat på buss for de som ønsker)
12:15-14:15 Bedriftsbesøk og omvisning hos Contiga AS Moss
14:15-15:00 Buss Contiga AS Moss til Pretec AS på Borgenhaugen
15:00-16:15 Bedriftsbesøk og omvisning hos Pretec AS
16:15-17:00 Buss til Quality Hotel Fredrikstad
18:00-19:30 Generalforsamling i Betongelementforeningen
20:30-23:00 Festmiddag i selskapslokalet Bombardersalen inne i Gamlebyen

LEDSAGERPROGRAM
Torsdag 14 juni
12:15-13:30 Omlasting til ledsagerbuss og avreise til Fredriksten
13:30-14:30 Lunsj
14:30-16:15 Omvisning på Fredriksten Festning i Halden
16:15-17:00 Buss til Quality Hotel Fredrikstad
20:30-23:00 Festmiddag i selskapslokalet Bombardersalen inne i Gamlebyen

Fredag 15 juni Felles program
10:00 Historisk omvisning i kvadraturet i Gamlebyen, vi ser på festningsarkitektur
12:30 Lunsj på Gamlebyen Gjestgiveri
13:00 Avslutning

16:00-20:00 Båttur med MS Skjærhalden i Hvalers skjærgård. Servering av reker underveis.

Nummeret er avmeldt!

Meld deg på 1 nyhetsbrev: